بازاریاب و نماینده فروش کیست ؟

بازاریاب‌ها نمایندگان شرکت و سازمان‌ها هستند و وظیفه معرفی و فروش محصولات و خدمات را به کسب و کارهای دیگر، سازمان‌ها و شرکت‌ها برعهده دارند.

اگرچه ممکن است برخی شرکت‌ها هنوز هم از بازاریابی در معنای ویزیتوری استفاده کنند؛ اما در دنیای کسب و کار امروزی، بازاریابی یک موقعیت شغلی کاملا متفاوت است و حوزه‌ای بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر را شامل می‌شود. حتی در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها واحد بازاریابی مجزا از واحد فروش است و به طور تخصصی به فعالیت‌های بازاریابی مشغول هستند.

شغل بازاریاب نباید با کارمند یا کارشناس فروش هم اشتباه گرفته شود. به طور کلی می‌توانیم تمامی کارکنانی که در حوزه فروش مشغول به کار هستند را براساس نوع مسئولیت و فعالیتشان به دو دسته عمده تقسیم کنیم:

  • B2C یا بیزنس به مشتری: در این نوع فروش، محصولات و خدمات یک شرکت یا سازمان مستقیما به مشتری نهایی فروخته می‌شود.
  • B2B یا بیزینس به بیزینس: فروش حجم زیادی محصول یا خدمات به سایر کسب و کارهای مرتبط یا همکار
    بازاریاب یا نماینده فروش در حوزه B2B فعالیت می‌کند و مشتریانش معمولا سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارها یا مغازه‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی است.

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی مورد نیاز برای بازاریابی عبارتند از:

  • مشتری‌مداری و روابط عمومی خوب
  • توانایی و قدرت مذاکره و قانع کردن مشتریان
  • مهارت‌های ارتباطی قوی از طریق تلفن، ایمیل و مکالمه حضوری
  • صبور و باحوصله و توانایی علت یابیِ مکالماتی که به فروش منجر نشده‌اند
  • مدیریت زمان و زمانبندی خوب با توجه به محدودیت زمانی و اهداف سازمان
  • انعطاف‌پذیری در ساعات و روزهای کاری

برخی از مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای این موقعیت شغلی هم عبارتند از:

  • مهارت و استعداد ذاتی برای فروشندگی
  • توانایی و مهارت بالا در فروش و بازاریابی تلفنی
  • تجربه و سابقه کاری مرتبط در حوزه فروش
  • آشنایی کافی از فرآیندها و تکنیک‌های فروش
  • آشنایی خوب با عملکرد مدیریت روابط مشتری (CRM)
  • باانگیزه و مشتاق فروش بیشتر

شرح مسئولیت‌ها و وظایف نماینده فروش

به طور کلی مسئولیت اصلی بازاریاب، حفظ بازار و مشتریان موجود و تلاش برای فروش بیشتر و کسب بازارهای جدید به منظور فروش و سودآوری بالاتر شرکت و سازمان است. بازاریاب این کار را از طرق و شیوه‌های مختلفی انجام می‌دهد که حیطه مسئولیت‌ها و وظایف بازاریاب را تشکیل می‌دهند.

برخی از مهم‌ترین وظایف این موقعیت شغلی عبارتند از:

  •  جستجوی مشتریان و خریداران جدید و بالقوه
  • توضیح و معرفی محصولات و خدمات به مشتریان جدید
  • خدمات رسانی و پشتیبانی از مشتریان فعلی و قدیمی
  • مدیریت روابط با مشتریان در تمام مراحل چرخه فروش
  • نظارت بر فروش و تراکنش‌های آنلاین
  • همکاری و تعامل نزدیک با تیم عملیات و پشتیبانی برای اطمینان از رضایت ۱۰۰% مشتری
  • تماس با مشتریان فعلی و بالقوه از طریق تلفن و ایمیل و توضیح در مورد محصولات، به ویژه معرفی محصولات جدید و ایجاد فرصت‌ها و حوزه‌های جدید برای فروش
  • پاسخگویی به مشتریان و رسیدگی به مشکلات و پرسش‌های آن‌ها
  • بازاریابی و ایجاد ارتباطات و همکاری‌های تجاری قوی با کسب و کارهای دیگر برای فروش بیشتر و موفق‌تر
  • اطلاعات کافی بر محصولات شرکت و سازمان و توانایی معرفی و ارائه محصول به شکلی ترغیب کننده
  • هماهنگی قرار ملاقات حضوری یا تلفنی با مشتریان بالقوه جهت معرفی محصولات
  • معرفی محصولات و خدمات خاص به مشتریان براساس نیازها و خواسته‌های آن‌ها
  • مشتری مداری و در اولویت قرار دادن رضایت مشتری در هر مرحله از کار
  • پیگیری حجم، مقدار و مارجین یا حاشیه سود از طریق بررسی گزارش‌های فروش
  • آماده‌سازی و ارائه گزارش‌های تحلیلی و آماری هفتگی، ماهانه و سالانه به مدیریت
  • بررسی رقبا و به روز نگهداشتن سیاست‌های فروش با توجه به تغییرات و روند فعلی بازار
  • اطلاع از آخرین ترندها و تحولات بازار از طریق شرکت در همایش‌ها، نمایشگاه و مطالعه کتاب و مجلات و اخبار مرتبط

آینده کاری و مسیر پیشرفت شغلی

افرادی که به عنوان نماینده فروش مشغول به کار می‌شوند . با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش و مذاکره می‌توانند در این زمینه کاری پیشرفت خوبی پیدا کنند و بعدها در موقعیت‌های‌ شغلی بازاریاب ارشد، مدیر بازاریابی و با درصد و فروش  بیشتر کار خود را ادامه دهند.

شرایط عضویت بازاریاب :

نیازی نیست که تمامی شرایط را دارا باشید بیشتر از دو شرط کافی میباشد.

 

۱- خوش برخورد

۲- دارای روحیه کار تیمی

۳- اهل تحقیق و مطالعه برای کسب مهارت های بیشتر

۴- آشنایی با شبکه های اجتماعی روز

۵- آشنایی با مهارت های آفیس ( IDCL )

۶- آشنایی با روش های جستجو در گوگل

۷- آشنایی با وبلاگ نویسی

۸- آشنایی با تدوین و ساخت تیزر

۹- آشنایی با ساخت بنر

۱۰- آشنایی با فتوشاپ

۱۱- دارای شغل دوم مربوط به صنعت ( کاربر دارا شغلی مانند مکانیکی ، فروش لوازم یدکی ، فروش کاسه نمد و…… باشد )

۱۲- دارای سایت با موضوع مشابه ( فروشگاهی یا غیر فروشگاهی با موضوع صنعت و یا موارد ذکر شده در بند ۱۱ )

 

بعد از عضویت شما در سایت شما در قسمت کاربری خود پنل جدیدی را به نام Affiliate مشاهده میکنید که میتوانید سیستم بازاریابی خود را مدیریت کنید.

برای عضویت و یا هرگونه سوال راجب بازاریابی در سایت ما به مدیریت سایت به شماره +۹۸۹۳۵۴۱۱۷۸۹۴ ( آقای عدالتی ) در واتس اپ یا تلگرام پیام دهید